• Nieuws
  • Thema Brochures
  • Tussentijdse rapportages & Continue monitoring
  • Samenstellen jaarrekening
  • Fiscale advisering
  • Financiële administraties
  • Interim en controller werkzaamheden
  • Salarisadministratie
overzicht

Hoofdlijnen verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen

Gepubliceerd: 15-04-2021

Laatst gewijzigd: 03-06-2021

De minister van SZW heeft in een brief aan de Tweede Kamer de hoofdlijnen van een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen uiteengezet. In het pensioenakkoord is met de sociale partners afgesproken dat er een verplichte verzekering voor zelfstandigen moet komen. De Stichting van de Arbeid heeft over de invulling van de verplichte verzekering advies uitgebracht. Aan het UWV en de Belastingdienst als de beoogde uitvoerders van de regeling is gevraagd om de uitvoerbaarheid van het advies te beoordelen. Volgens deze instellingen is de uitvoering complex.Vanwege het belang van een verplichte verzekering voor zelfstandigen tegen arbeidsongeschiktheid ligt de focus op wat wel haalbaar is. Als uitgangspunt is gekozen voor een eenvoudige verzekering voor iedereen die winst uit onderneming geniet, zonder uitzonderingen of keuzemogelijkheden en met een uniform premiepercentage. Daarbij wordt uitgegaan van een aan de WIA gelijke, uniforme wachttijd. De uitkering en claimbeoordeling vinden plaats op basis van de WIA. Waar dat niet lukt, wordt aansluiting gezocht bij de vroegere Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen (Waz). De hoogte van de uitkering is in principe gebaseerd op het inkomen van de zelfstandige in het kalenderjaar voorafgaand aan zijn eerste ziektedag. De uitkering is gemaximeerd op 100% van het wettelijk minimumloon.Het advies van de Stichting van de Arbeid gaat uit van het naast elkaar bestaan van publieke en private verzekeringen. Dat biedt zelfstandigen de mogelijkheid om een verzekering af te sluiten, die aansluit bij de individuele behoefte. Door de mogelijkheid van een opt-out voor de publieke verzekering is een zelfstandige, die meer dekking wil dan de publieke verzekering biedt, niet verplicht publiek verzekerd voor de basis en aanvullend privaat verzekerd, maar kan hij kiezen voor één private verzekering.Er wordt onderzoek gedaan naar mogelijkheden om zelfstandigen toegang te geven tot een bedrijfsarts en goede arbozorg. Op grond van een motie van de Tweede Kamer moet voorkomen worden dat de kosten voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering leiden tot een slechtere netto-inkomenspositie van de zelfstandige. De minister vindt betaalbaarheid van de arbeidsongeschiktheidsverzekering een belangrijke voorwaarde. Onderzocht wordt in welke mate verwacht mag worden dat zelfstandigen de te betalen premie kunnen doorberekenen aan hun opdrachtgevers. De minister ziet geen heil in het heffen van een verplichte bijdrage bij de opdrachtgever.

http://nl.informanagement.com/rss/CustomFeed.aspx?sjabloon=vandenbout&command=viewitem&id=45515

Bron: Informanagement

Overig nieuws


16-01-2025 | 05:00:00 - Muziekproductie ondanks fiscale winst geen bron van inkomen
16-01-2025 | 05:00:00 - Kwijtschelding schuld ex-partner is belaste schenking
09-01-2025 | 05:00:00 - Te late aangifte erfbelasting leidt tot belastingrente
09-01-2025 | 05:00:00 - 'Zachte landing' in handhavingsplan arbeidsrelaties 2025
09-01-2025 | 05:00:00 - Modernisering van geschillenregeling en enquêteprocedure voor aandeelhouders
09-01-2025 | 05:00:00 - Belastingadviseur faalt bij onderbouwing zakelijke kosten
02-01-2025 | 05:00:00 - Milieulijst 2025 vastgesteld
02-01-2025 | 05:00:00 - Nadere invulling van begrip "werkelijk rendement"
02-01-2025 | 05:00:00 - Tarieven, heffingskortingen en bedragen inkomstenbelasting 2025
02-01-2025 | 05:00:00 - Aandachtspunten 2025 loonheffingen
02-01-2025 | 05:00:00 - Energielijst 2025
19-12-2024 | 05:00:00 - Betaal voorlopige aanslag niet te vroeg
19-12-2024 | 05:00:00 - Invoering belastingheffing box 3 over werkelijk rendement niet voor 2028
19-12-2024 | 05:00:00 - Opschorting overgangsrecht btw-verhoging cultuur
19-12-2024 | 05:00:00 - ISDE-regeling opent weer op 2 januari 2025
19-12-2024 | 05:00:00 - Strenge toets voor beroepskosten van resultaatgenieter
19-12-2024 | 05:00:00 - Pakket Belastingplan 2025 aangenomen
12-12-2024 | 05:00:00 - Box 3: ongerealiseerde vermogenswinsten tellen mee bij werkelijk rendement
12-12-2024 | 05:00:00 - Cryptovaluta vormen belastbaar vermogen in box 3
12-12-2024 | 05:00:00 - Naheffingen mrb door onjuist gebruik handelaarskenteken
12-12-2024 | 05:00:00 - Per 1 januari 2025 geldende bedragen in de SZW-regelgeving
05-12-2024 | 05:00:00 - Raad van State uit bezwaren tegen nieuw box 3-stelsel
05-12-2024 | 05:00:00 - Premiepercentages en maximum premieloon 2025
05-12-2024 | 05:00:00 - Recht op aftrek voorbelasting bij kosteloze terbeschikkingstelling
05-12-2024 | 05:00:00 - Overdrachtsbelasting bij aankoop van een woning: wanneer komt u in aanmerking voor het verlaagde tarief?
05-12-2024 | 05:00:00 - Bijzondere omstandigheden: proceskostenvergoeding onder de loep
28-11-2024 | 05:00:00 - Berekening heffingskortingen bij gedeeltelijke belastingplicht
28-11-2024 | 05:00:00 - Hoge Raad: ongelijke behandeling bij WGA-uitkering en arbeidskorting
28-11-2024 | 05:00:00 - Indexering griffierechten per 1 januari 2025
28-11-2024 | 05:00:00 - Toepassing eigenwoningregeling bij besluit tot verkoop voor juridische levering woning
21-11-2024 | 05:00:00 - Premie en bijdrageloon Zorgverzekeringswet 2025

Neem contact op met VanDenBout Accountancy & Advies

 

VanDenBout Accountancy & Advies
 

VanDenBout Accountancy & Advies
Kromme Gat 17
3372 DH  Hardinxveld-Giessendam

Kees van den Bout
Mobiel  06 466 155 19
E-mail  info@vandenboutacc.nl

KvK
BTW

62110527
NL854657368B01

Copyright 2025 - VanDenBout Accountancy & Advies
Inloggen | Ziber Website | baixo illustraties - Infographic laten maken