• Nieuws
  • Thema Brochures
  • Tussentijdse rapportages & Continue monitoring
  • Samenstellen jaarrekening
  • Fiscale advisering
  • Financiële administraties
  • Interim en controller werkzaamheden
  • Salarisadministratie
overzicht

Vergeten renteaftrek eigen woning corrigeren via ambtshalve vermindering aanslag?

Gepubliceerd: 19-08-2021 | 06:00:00

De inspecteur kan onjuiste aanslagen ambtshalve verminderen. Een te laat ingediend bezwaarschrift tegen een belastingaanslag wordt door de inspecteur aangemerkt als een verzoek om ambtshalve vermindering van de aanslag. De mogelijkheid van ambtshalve vermindering is geregeld in de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen. Het beleid met betrekking tot de ambtshalve vermindering is opgenomen in het Besluit Fiscaal Bestuursrecht.

De Wet IB 2001 bevat een afzonderlijke bepaling betreffende de toepassing van ambtshalve vermindering van aanslagen inkomstenbelasting. Daarin is opgenomen dat de minister de gevallen, waarin ambtshalve vermindering plaatsvindt, aanwijst. In de Uitvoeringsregeling inkomstenbelasting 2001 zijn vijf gevallen opgesomd waarin geen ambtshalve vermindering wordt toegepast. Een daarvan is indien sprake is van een fiscale faciliteit waarop in de aangifte een beroep moet worden gedaan.

De vraag in een procedure bij de Hoge Raad is of een belastingplichtige recht heeft op ambtshalve vermindering van de aanslag inkomstenbelasting als in de aangifte is verzuimd om de aftrek van rente van de eigenwoningschuld te claimen voor een schuld die is aangegaan bij een ander dan een financiële instelling zoals een bank. De voor aftrek vereiste gegevens werden in het te laat ingediende bezwaarschrift verstrekt. Volgens Hof Arnhem-Leeuwarden had de belastingplichtige geen recht op ambtshalve vermindering omdat de aanslag niet te hoog was vastgesteld. Het recht op aftrek van de rente hangt volgens het hof samen met het tijdig aanleveren van de benodigde informatie.

De A-G merkt in zijn conclusie op dat van een fiscale faciliteit geen sprake is. Toepassing van de renteaftrek in de eigenwoningregeling vindt niet op verzoek plaats, maar vloeit rechtstreeks uit de wet voort wanneer aan de geldende vereisten is voldaan. Het niet tijdig doen van een beroep op een aftrekpost is geen uitzonderingsgrond voor ambtshalve vermindering. Wanneer de betaalde rente niet is afgetrokken, is de aanslag te hoog, mits aan alle voorwaarden voor aftrek is voldaan. Het is niet zo dat een aanslag pas ‘te hoog’ is wanneer daarvan achteraf het bewijs wordt geleverd. De opvatting dat een aanvankelijk verzuim om de vereiste gegevens te verstrekken niet kan worden hersteld via een verzoek om ambtshalve vermindering vloeit niet dwingend voort uit de tekst van de eigenwoningregeling, is in strijd met de bedoeling daarvan en is ook in strijd met tekst en doelstelling van de wettelijke regeling van de ambtshalve vermindering.

Naar de mening van de A-G heeft de belastingplichtige aan de vereisten voor ambtshalve vermindering van de aanslag voldaan door bij het verzoek alsnog de benodigde gegevens te verstrekken aan de inspecteur.

http://nl.informanagement.com/rss/CustomFeed.aspx?sjabloon=vandenbout&command=viewitem&id=46659

Bron: Informanagement

Overig nieuws


02-10-2026 | 06:00:00 - Zelfstandigenwet biedt meer duidelijkheid voor zzp’ers
01-10-2026 | 06:00:00 - Bedrijf met kleine winsten blijft een onderneming
01-10-2026 | 06:00:00 - Verzekeringsplicht bestuurders door ongelijk aandelenbezit
01-10-2026 | 06:00:00 - Btw op verdedigingskosten bij corruptieonderzoek is aftrekbaar
01-10-2026 | 06:00:00 - Kabinet presenteert fiscale wijzigingen box 3, koopkracht en sociale zekerheid
01-10-2026 | 06:00:00 - Wtta: nieuwe regels voor het uitlenen van personeel
24-09-2026 | 06:00:00 - Vanaf november extra toeslag van € 2 voor pakketjes van buiten de EU
24-09-2026 | 06:00:00 - Geen incassokosten bij niet geregistreerde incassodienstverlener
24-09-2026 | 06:00:00 - Tijdige aangifte erfbelasting voorkomt rente alleen bij een juiste aangifte
24-09-2026 | 06:00:00 - Lening met lage rente blijkt te hoog gewaardeerd
16-09-2026 | 06:00:00 - Tarieven en heffingskortingen 2027
16-09-2026 | 06:00:00 - Aanpassingen IB particulieren en box 2
16-09-2026 | 06:00:00 - Aanpassingen ondernemingen
16-09-2026 | 06:00:00 - Wijzigingen auto
16-09-2026 | 06:00:00 - Aanpassingen Btw en accijns
16-09-2026 | 06:00:00 - Wijzigingen Overdrachtsbelasting
16-09-2026 | 06:00:00 - Wijzigingen Milieubelastingen
16-09-2026 | 06:00:00 - Overige voorstellen
16-09-2026 | 06:00:00 - Wetsvoorstel Wet Fiscale stimulering start-ups en scale-ups
10-09-2026 | 06:00:00 - Vijf jaar in één factuur: aftrek sneuvelt
10-09-2026 | 06:00:00 - Btw-ondernemerschap door verhuur werkruimte aan eigen bv
10-09-2026 | 06:00:00 - Geen arbeidskorting na ziekmelding
03-09-2026 | 06:00:00 - Wie een vordering afwaardeert, moet eerst bewijzen dat die bestaat
03-09-2026 | 06:00:00 - Terugbetaling van kapitaal moet vooraf zijn geregeld, niet achteraf
03-09-2026 | 06:00:00 - Rentetoerekening aan oudste schuldigerkenning voorkomt fictieve verkrijging
03-09-2026 | 06:00:00 - Loonbetaling aan werknemer onder bewind
03-09-2026 | 06:00:00 - Vergoeding voor ERE-certificaten is geen loon
27-08-2026 | 06:00:00 - Black box bedrijfsauto is geen prikklok
27-08-2026 | 06:00:00 - Gunstiger boetebeleid geldt ook voor oude jaren
27-08-2026 | 06:00:00 - Zonder aangekruist verzoek geen doorschuiving van de verkrijgingsprijs
20-08-2026 | 06:00:00 - Geen arbeidskorting meer over bepaalde uitkeringen

Neem contact op met VanDenBout Accountancy & Advies

 

VanDenBout Accountancy & Advies
 

VanDenBout Accountancy & Advies
Kromme Gat 17
3372 DH  Hardinxveld-Giessendam

Kees van den Bout
Mobiel  06 466 155 19
E-mail  info@vandenboutacc.nl

KvK
BTW

62110527
NL854657368B01

Copyright 2026 - VanDenBout Accountancy & Advies
Inloggen | Ziber Website | baixo illustraties - Isometrisch illustreren