• Nieuws
  • Thema Brochures
  • Tussentijdse rapportages & Continue monitoring
  • Samenstellen jaarrekening
  • Fiscale advisering
  • Financiële administraties
  • Interim en controller werkzaamheden
  • Salarisadministratie
overzicht

Zesde voortgangsbrief "Werken als zelfstandige"

Gepubliceerd: 19-11-2020

Laatst gewijzigd: 20-11-2020

Het onderscheid tussen werken als zelfstandige en als werknemer is van belang voor de inhoudingsplicht voor de loonheffingen en de verzekeringsplicht voor de werknemersverzekeringen. Daarnaast is het onderscheid tussen de arbeidsovereenkomst en andere arbeidsrelaties van belang voor de rechten en bescherming van de zelfstandige of werknemer en voor de risico’s en kosten van de opdrachtgever of werkgever.In de zesde voortgangsbrief aan de Tweede Kamer geven de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de staatssecretaris van Financiën een overzicht van de stand van zaken ten aanzien van de maatregelen op het gebied van werken als zelfstandige. De pilot van de webmodule, waarmee kan worden vastgesteld wat de aard van een arbeidsverhouding is, gaat naar verwachting op 11 januari 2021 van start en zal in ieder geval zes maanden duren. In de zomer van 2021 kan de pilot worden geëvalueerd. Daarna volgt een beslissing over het vervolg van de webmodule en over het tijdstip waarop de handhaving in het geval van verkapte dienstverbanden gefaseerd zal worden gestart. Dat laatste zal niet eerder zijn dan per 1 oktober 2021. Dit betekent overigens niet dat de Belastingdienst en de Inspectie SZW in de tussentijd geen toezicht houden. De Belastingdienst kan tot die datum alleen correcties aanbrengen en/of boetes opleggen bij kwaadwillendheid of als aanwijzingen niet binnen een redelijke termijn zijn opgevolgd.De doelstelling van de pilot van de webmodule is te onderzoeken of op deze manier de aard van een arbeidsrelatie kan worden verduidelijkt en of opdrachtgevers kunnen worden geholpen bij het vormgeven van de arbeidsrelatie. De webmodule geeft in de pilotfase een indicatie van de arbeidsrelatie. De volgende uitkomsten zijn mogelijk:
  • Opdrachtgeversverklaring: de opdracht kan buiten dienstbetrekking worden verricht, bijvoorbeeld door een zzp‘er.
  • Indicatie dienstbetrekking: er zijn sterke aanwijzingen dat er sprake is van een (fictieve) dienstbetrekking.
  • Geen oordeel mogelijk: op grond van de gegeven antwoorden is niet duidelijk of sprake is van werken buiten dienstbetrekking of van werken in dienstbetrekking.
  • http://nl.informanagement.com/rss/CustomFeed.aspx?sjabloon=vandenbout&command=viewitem&id=44300

    Bron: Informanagement

    Overig nieuws


    19-11-2020 - Pakket Belastingplan 2021 aangenomen door Tweede Kamer
    19-11-2020 - Premiepercentages en premieloon 2021 vastgesteld
    19-11-2020 - Goedkeurend besluit 30%-regeling
    19-11-2020 - Wetsvoorstel implementatie richtlijn betaald ouderschapsverlof
    12-11-2020 - Belastingrente gaat niet alsnog omlaag per 1 oktober 2020
    12-11-2020 - Derde nota van wijziging Verzamelwet SZW 2021
    12-11-2020 - Giften
    12-11-2020 - Beperk belastingheffing in box 3
    12-11-2020 - Vermogen overhevelen naar de (klein)kinderen
    12-11-2020 - Dividend voor de dga
    12-11-2020 - Het salaris van de dga
    12-11-2020 - Voorkom belastingrente
    12-11-2020 - Fiscale eenheid vennootschapsbelasting
    12-11-2020 - Bijtelling privégebruik auto
    12-11-2020 - Wet homologatie onderhands akkoord
    12-11-2020 - Betaal hypotheekrente vooruit
    12-11-2020 - Vraag middeling aan
    12-11-2020 - Herziening aftrek voorbelasting
    12-11-2020 - Afdracht privégebruik
    12-11-2020 - Doe tijdig suppletieaangifte
    12-11-2020 - Benut de mogelijkheden van de werkkostenregeling
    12-11-2020 - Bijtelling privégebruik fiets
    12-11-2020 - Investeringsaftrek
    05-11-2020 - Versoepeld uitstelbeleid belastingschulden verlengd tot 1 januari 2021
    05-11-2020 - Uitstel aanvraag vaststelling NOW-2
    29-10-2020 - Nota naar aanleiding verslag wijziging box 3
    29-10-2020 - Extra maatregelen coronacrisis
    29-10-2020 - Tijdelijke Coronawet aangenomen
    29-10-2020 - Uitzendregeling eigen woning
    29-10-2020 - Verlenging afspraken grensarbeiders

    Neem contact op met VanDenBout Accountancy & Advies

     

    VanDenBout Accountancy & Advies
     

    VanDenBout Accountancy & Advies
    Kromme Gat 17
    3372 DH  Hardinxveld-Giessendam

    Kees van den Bout
    Mobiel  06 466 155 19
    E-mail  info@vandenboutacc.nl

    KvK
    BTW

    62110527
    NL854657368B01

    Copyright 2021 - VanDenBout Accountancy & Advies
    Inloggen | Webbly - mooie websites | Ziber - Website software | baixo illustraties - Isometrisch illustreren