• Nieuws
  • Thema Brochures
  • Tussentijdse rapportages & Continue monitoring
  • Samenstellen jaarrekening
  • Fiscale advisering
  • Financiële administraties
  • Interim en controller werkzaamheden
  • Salarisadministratie
overzicht

Ontslag op staande voet

Gepubliceerd: 19-03-2020

Laatst gewijzigd: 19-04-2020

Voor een rechtsgeldig ontslag op staande voet moet de opzegging  onverwijld worden gedaan wegens een dringende reden.De opzegging om een dringende reden moet zo spoedig mogelijk worden gedaan nadat de dringende reden zich heeft voorgedaan. Voor het antwoord op de vraag of het ontslag op staande voet al dan niet onverwijld is gegeven, is beslissend op welk tijdstip de feiten die als de dringende reden worden aangevoerd ter kennis zijn gekomen van de werkgever. Bij een vermoeden van een dringende reden heeft de werkgever de tijd om zich van de juistheid van dat vermoeden te vergewissen voordat hij tot ontslag overgaat. Hoeveel tijd de werkgever heeft is afhankelijk van de omstandigheden, zoals de aard en omvang van een eventueel noodzakelijk onderzoek en de voorzichtigheid die daarbij geboden kan zijn, de noodzaak om rechtskundig advies in te winnen en het verzamelen van bewijsmateriaal. De werkgever moet de nodige zorg betrachten om te vermijden dat de werknemer in zijn belangen wordt geschaad mocht het vermoeden niet juist blijken te zijn.Hof Den Bosch is van oordeel dat een op 4 februari gegeven ontslag op staande voet onverwijld is gegeven, hoewel de werkgever al op 16 januari  bekend was met een deel van de feiten waarop het ontslag gegrond was. De werkneemster is op die datum wel op non-actief gesteld. Volgens het hof was nader nader onderzoek nodig omdat de werkneemster van meer ongeregeldheden in de administratie en het beheer van contant geld werd verdacht. Het hof vond begrijpelijk dat met het uitvoeren van het onderzoek enige tijd was gemoeid. Het hof merkte verder op dat het ontslag op staande voet niet eerder dan op 4 februari had kunnen worden gegeven omdat de werkneemster door ziekte niet eerder beschikbaar was voor overleg.Het hof oordeelde verder dat ook aan het vereiste van een dringende reden was voldaan. De werkneemster had zonder toestemming contant geld van de werkgever mee naar huis genomen. Het ging om een bedrag van minimaal € 25.000. In de administratie had de werkneemster dat niet vermeld. De administratie schoot tekort in die zin dat niet direct duidelijk werd hoeveel geld de werkneemster van de werkgever onder zich had. De werkneemster had ook de bedragen in de kluis van de werkgever te hoog op laten lopen, hoewel zij wist dat de werkgever maar voor een beperkt bedrag verzekerd was. De werkneemster werd ook verweten dat zij niet meteen de code van de kluis aan haar leidinggevende had gegeven en had geprobeerd onopgemerkt een envelop met geld terug in de kluis te leggen. De werkgever heeft zich volgens het hof terecht op het standpunt kunnen stellen dat hij het vertrouwen in de werkneemster volledig kwijt is geraakt.Volgens het hof is het ontslag op staande voet rechtsgeldig.

http://nl.informanagement.com/rss/CustomFeed.aspx?sjabloon=vandenbout&command=viewitem&id=42272

Bron: Informanagement

Overig nieuws


16-01-2025 | 05:00:00 - Muziekproductie ondanks fiscale winst geen bron van inkomen
16-01-2025 | 05:00:00 - Kwijtschelding schuld ex-partner is belaste schenking
09-01-2025 | 05:00:00 - Te late aangifte erfbelasting leidt tot belastingrente
09-01-2025 | 05:00:00 - 'Zachte landing' in handhavingsplan arbeidsrelaties 2025
09-01-2025 | 05:00:00 - Modernisering van geschillenregeling en enquêteprocedure voor aandeelhouders
09-01-2025 | 05:00:00 - Belastingadviseur faalt bij onderbouwing zakelijke kosten
02-01-2025 | 05:00:00 - Milieulijst 2025 vastgesteld
02-01-2025 | 05:00:00 - Nadere invulling van begrip "werkelijk rendement"
02-01-2025 | 05:00:00 - Tarieven, heffingskortingen en bedragen inkomstenbelasting 2025
02-01-2025 | 05:00:00 - Aandachtspunten 2025 loonheffingen
02-01-2025 | 05:00:00 - Energielijst 2025
19-12-2024 | 05:00:00 - Betaal voorlopige aanslag niet te vroeg
19-12-2024 | 05:00:00 - Invoering belastingheffing box 3 over werkelijk rendement niet voor 2028
19-12-2024 | 05:00:00 - Opschorting overgangsrecht btw-verhoging cultuur
19-12-2024 | 05:00:00 - ISDE-regeling opent weer op 2 januari 2025
19-12-2024 | 05:00:00 - Strenge toets voor beroepskosten van resultaatgenieter
19-12-2024 | 05:00:00 - Pakket Belastingplan 2025 aangenomen
12-12-2024 | 05:00:00 - Box 3: ongerealiseerde vermogenswinsten tellen mee bij werkelijk rendement
12-12-2024 | 05:00:00 - Cryptovaluta vormen belastbaar vermogen in box 3
12-12-2024 | 05:00:00 - Naheffingen mrb door onjuist gebruik handelaarskenteken
12-12-2024 | 05:00:00 - Per 1 januari 2025 geldende bedragen in de SZW-regelgeving
05-12-2024 | 05:00:00 - Raad van State uit bezwaren tegen nieuw box 3-stelsel
05-12-2024 | 05:00:00 - Premiepercentages en maximum premieloon 2025
05-12-2024 | 05:00:00 - Recht op aftrek voorbelasting bij kosteloze terbeschikkingstelling
05-12-2024 | 05:00:00 - Overdrachtsbelasting bij aankoop van een woning: wanneer komt u in aanmerking voor het verlaagde tarief?
05-12-2024 | 05:00:00 - Bijzondere omstandigheden: proceskostenvergoeding onder de loep
28-11-2024 | 05:00:00 - Berekening heffingskortingen bij gedeeltelijke belastingplicht
28-11-2024 | 05:00:00 - Hoge Raad: ongelijke behandeling bij WGA-uitkering en arbeidskorting
28-11-2024 | 05:00:00 - Indexering griffierechten per 1 januari 2025
28-11-2024 | 05:00:00 - Toepassing eigenwoningregeling bij besluit tot verkoop voor juridische levering woning
21-11-2024 | 05:00:00 - Premie en bijdrageloon Zorgverzekeringswet 2025

Neem contact op met VanDenBout Accountancy & Advies

 

VanDenBout Accountancy & Advies
 

VanDenBout Accountancy & Advies
Kromme Gat 17
3372 DH  Hardinxveld-Giessendam

Kees van den Bout
Mobiel  06 466 155 19
E-mail  info@vandenboutacc.nl

KvK
BTW

62110527
NL854657368B01

Copyright 2025 - VanDenBout Accountancy & Advies
Inloggen | Ziber Website | baixo illustraties - Infographic laten maken